De wereld van draadloos is de afgelopen twee decennia geëxplodeerd en biedt bij elke gelegenheid kansen voor nieuwe methoden om oude taken uit te voeren. Een van de meest populaire mobiele communicatietechnieken is sms of tekstberichten. SMS staat voor Short Messaging System, het protocol achter sms op mobiele netwerken. Dit begon als een service Sms API die werd aangeboden door mobiele-telefoonbedrijven om het meeste uit hun bestaande netwerkbandbreedte te halen en is uitgegroeid tot een van de meest gebruikelijke methoden om contact te houden.

De enige manier waarop sms-berichten hun eindbestemming kunnen bereiken, is door het netwerk van de juiste vervoerder te passeren. Toegang tot deze netwerken wordt verkregen via zogenaamde SMS-gateways. Deze systemen zijn de eerste stap in het routeren van een SMS-bericht naar de handset van een klant. Bedrijven die bekend staan ​​als SMS-aggregators of SMS-gatewayproviders sluiten contracten met mobiele providers om hun eigen gateways aan netwerken te binden en deze mogelijkheid aan geïnteresseerde klanten te verkopen.

Het kiezen van de juiste sms-gatewayprovider is een belangrijke stap om ervoor te zorgen dat een bedrijf krijgt wat het van een sms-service verlangt. De markt voor sms-aggregatie is nog relatief jong. Er is een breed scala aan verschillen in opties, kwaliteit van de dienstverlening en prijsstelling. Rondkijken en referenties vinden die kunnen getuigen van de capaciteiten van een aggregator zijn absoluut noodzakelijk voor een bedrijf om het meeste uit hun zoektocht naar de vruchtbare grond van sms te halen.

Een fatsoenlijke sms-gatewayprovider kan meer dan één manier bieden om toegang te krijgen tot hun gateway. De meest gebruikelijke methoden zijn onder meer webinterfaces, die een uiterst gebruiksvriendelijke manier mogelijk maken om bulk-sms te verzenden, en API, een reeks opdrachten die bij computerprogrammering kunnen worden gebruikt om bestaande software de mogelijkheid te geven een sms-gateway te gebruiken. Hoe meer manieren een aggregator zijn klanten geeft om toegang te krijgen tot hun diensten, hoe meer flexibiliteit klanten hebben bij het implementeren van hun sms-strategieën.

Bij het maken van prijsvergelijkingen moeten bedrijven niet alleen kijken naar prijzen op instapniveau, maar ook naar wat voor soort kortingen beschikbaar zijn als hun behoeften later opschalen. Sommige providers werken op een op krediet gebaseerd systeem. Afhankelijk van de bestemming van een sms-bericht kan meer dan één tegoed nodig zijn. Andere providers rekenen per bericht. Deze kosten zijn meestal duurder dan een enkel krediet, maar zonder de vereisten om voor bepaalde plaatsen meer te betalen.

Het gebruik van SMS gateway providers om de kloof tussen commercieel belang en consument te overbruggen is een belangrijk onderdeel sms gateway van deze digitale wereld. Geschat wordt dat meer dan 82% van de Amerikanen nu mobiele apparaten bezit die sms-verkeer kunnen ontvangen. Dit maakt sms-berichten tot een lucratieve manier van adverteren en klantenservice.